Jokaisella potilaalla on oikeus hyvälaatuiseen terveyden- ja sairaanhoitoon. Hoito on järjestettä vä yksilön ihmisarvoa, vakaumusta ja yksityisyyttä kunnioittaen. Potilaalla on oikeus saada hyvää kohtelua.
Potilaan asemaa ja oikeuksia käsittelevässä laissa (potilaslaki 785/1992) tähdennetään myös potilaan tiedonsaanti- ja itsemääräämisoikeutta sekä oikeutta osallistua aktiivisesti hoitoon. Laki korostaa myös alaikäisen potilaan asemaa.
Potilas tai omainen voi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen sellaisissa kysymyksissä, kuten oikeudesta hoitoon ja tietoon, itsemääräämisoikeudesta ja asiakasmaksuista. Potilasasiamies neuvoo miten toimia, jos asiakas on tyytymätön terveydenhuollossa saamaansa hoitoon ja kohteluun.
Potilasasiamies ei ota kantaa lääkityspäätöksiin potilaan hoidossa tai jos hoidossa on tapahtunut potilasvahinko. Potilasasiamiehen palvelu on ilmaista. Potilasasiamies ei toimi lainopillisena avustajana.